fredag 8 mars 2013

Geometri.

Idag har vi gått igenom grunderna i geometri tillsammans i grupp. För att kunna lösa våra uppgifter tillsammans så hade vi  tillgång till en linjal, måttband, rullmåttband samt penna och papper. Vi i gruppen fick ett papper med uppgifter som vi skulle läsa igenom och sedan lösa eftersom tillsammans med läraren.

Första uppgiften var att vi skulle mäta ett runt bord i två olika enheter. Vi mätte omkretsen av ett bord i klassrummet och kom fram till att det var 3,78 m i omkrets, d.v.s 378 cm. Vi räknade även ut arean av det runda bordet. Bordets area fick vi fram genom att mäta bordets diameter, vilket var 120 cm. För att sedan få fram bordets radie så delade vi diametern med två. D.v.s 120/2 = 60. Bordets radie var alltså 60 cm. Genom att sedan beräkna 60 x 60 x 3,14 = 11 304 cm2 så fick vi fram bordets area.

Vi mätte även golvet i klassrummet och räknade ut dess omkrets. Läraren visade också oss tre olika pappersfigurer som vi skulle tala om namnen på, det var en triangel, romb och ett parallellogram. Dessa skulle vi rita på ett papper samt mäta dess omkrets och area. Vi gick igenom vad alla sidorna i figurerna heter, t.ex. bas, höjd, längd, bredd och sida.

Jag tycker att alla i min grupp var jätteduktiga och att sammarbetet fungerade bra mellan oss. Alla var delaktiga i uppgifterna som vi fick att lösa.

Sambanden vi såg i uppgifterna var att 10 är ett gemensamt tal när det gäller längdenheter. D.v.s. det går 10 mm på 1 cm, 10 cm på 1 dm och 10 dm på 1m. Ett annat samband vi såg var att genom att räkna omkretsen/ diametern så får man alldid fram talet pi = 3,14. Men då gäller det att man mäter med precision!

En rolig lektion! :-)

3 kommentarer:

  1. Kul att lektionen var så lärorik. Jag ser att du har lärt dig flera olika saker. Bra att du ser sambanden och att du kan redogöra för dem.

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen fått med många matematiska begrepp i ditt inlägg. Jättebra!

    SvaraRadera
  3. Det var rolig lektion, jag kommer ihåg lektionen ;)

    SvaraRadera